Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren.

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Kiezen voor leren is kiezen voor vooruitgang

Maak je werknemers gek op leren
Een kleine organisatie leiden, het is een echte evenwichtsoefening. Je bent tegelijk strateeg, manusje-van-alles en soms zelfs IT-helpdesk.

De lijnen zijn kort, de communicatie direct (“Hé, heb jij die bestelling al klaargezet?”) en de koffiepauzes veranderen wel eens in mini-brainstormsessies.

Voor je medewerkers is er alvast één groot voordeel: ze leren snel en veel bij op de werkvloer en zien het resultaat van hun werk. Maar er zijn natuurlijk ook heel wat uitdagingen … en soms is het echt alle hens aan dek. Bewust investeren in leren kan je organisatie wendbaarder maken!

Leren in een kleine organisatie

In grote bedrijven is er vaak een aparte HR-afdeling die opleidingen organiseert. In kleine ondernemingen ligt dat anders. Daar ben jij als werkgever aan zet.

Jij verwacht van je werknemers dat ze veelzijdig zijn en zich snel kunnen aanpassen. Nieuwe technologieën, veranderende klantenwensen of een andere wetgeving? Je team moet mee. Stilstaan is geen optie. Kies daarom voor leren!

En leren is natuurlijk ook leuk. Het draagt bij aan de motivatie en tevredenheid van je medewerkers want wie zich kan ontwikkelen, voelt zich gewaardeerd en blijft langer aan boord. Niet onbelangrijk voor een kleine organisatie want het is vaak moeilijk om talent te vinden én te houden.

Zo maak je je medewerkers gek op leren

Wil je dat jouw medewerkers met plezier bijleren? Dan is het belangrijk om een leercultuur te creëren. Dat betekent dat leren niet als een verplicht nummertje aanvoelt, maar een vanzelfsprekend en leuk onderdeel is van de job.

1. Laat zien dat ook jij als werkgever nieuwe dingen leert

Als jij jezelf regelmatig bijschoolt, is dat een voorbeeld voor je medewerkers. Praat er met hen over.

2. Maak leren praktisch en relevant

Zorg ervoor dat opleidingen aansluiten bij de praktijk en meteen toepasbaar zijn. Heeft iemand geleerd om nieuwe software te gebruiken? Laat die meteen een kleine opdracht uitvoeren om de opgedane kennis toe te passen.

3. Beloon inzet en groei

Erkenning motiveert mensen. Geef positieve feedback wanneer iemand nieuwe kennis toepast of zich inspant om iets bij te leren. Het is ook altijd fijn als medewerkers na het afronden van een training extra verantwoordelijkheden krijgen.

4. Betrek je medewerkers bij je opleidingsplannen

Door hun ervaringen op de werkvloer zijn je medewerkers goed geplaatst om mee te bepalen waar er nood is aan opleiding. Geef je team inspraak, laat hen mee beslissen welke skills ze willen ontwikkelen. Misschien wil die ene medewerker meer administratie doen, terwijl die andere liever aan de machine staat.

En hoe zit het met de steun van de overheid?

Er zijn verschillende manieren waarop de overheid werkgevers en werknemers ondersteunt. Dit moet je zeker weten:

Elke maatregel heeft specifieke voorwaarden en procedures. Bekijk welke mogelijkheden het beste aansluiten bij de behoeften van je organisatie.

Blijven leren, je hele loopbaan lang

Leren stopt niet na één opleiding. De arbeidsmarkt verandert voortdurend. Wie zich blijft ontwikkelen, blijft relevant en wendbaar – of je nu werkgever of werknemer bent.

Klaar om samen met je medewerkers een duik te nemen in het opleidingsaanbod?

Publicatiedatum:
27 / 05 / 2025