Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren.

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Hoe maak je van je bedrijf een aangename werkplek?

Het is makkelijker dan je denkt
Ontdek hoe je ook als startende werkgever van je bedrijf een aangename werkplek voor medewerkers kan maken.

Een fijne werkomgeving, wat is dat? Vraag het 100 mensen en je krijgt 100 antwoorden. De ene heeft het snel koud, de ander vindt muziek storend, anderen zweren bij die persoonlijke koffiekop of krijgen rugpijn van hun stoel. Wat een werkplek aangenaam maakt zit hem in vele kleine en grote dingen. Bekijk welke van onderstaande tips nuttig zijn voor jou als startende werkgever die zijn of haar eerste werknemers op de werkvloer verwelkomt.

Veel hangt samen met wat voor bedrijf je hebt. Heb je een bloemenwinkel, immokantoor of een beginnend poetsbedrijf met medewerkers die continu op de baan zijn? Staan je medewerkers in je snackbar of werken ze in je fietsatelier? Elke werkplek is anders en heeft typische uitdagingen. Maar, luisteren naar medewerkers en onderling afspraken maken kan overal. En, met kleine aanpassingen kan je al een groot verschil maken.

Horen, zien, ruiken en voelen

De basics dus. Lawaai, onvoldoende licht, onaangename geuren of gebrek aan verluchting, allemaal redenen tot stress op de werkvloer. Uiteraard hou je rekening met de wettelijke normen voor jouw bedrijfsomgeving. Maar los daarvan is het vaak niet eens zo moeilijk om de zintuigen van je medewerkers een beetje te soigneren.

Wanneer is geluid lawaai?

Muziek, luid pratende collega’s, straatlawaai… noem maar op! Ga na wat belastend of irritant is voor je medewerkers en los op wat kan. Vraag wie graag naar muziek luistert om een koptelefoon op te zetten, en spreek iemand die luid praat discreet aan, of vraag om overleg in een aparte ruimte te organiseren.

De juiste verlichting doet wonderen

Zorg waar mogelijk voor daglicht. Maar, let op met direct zonlicht dat het werken onaangenaam of computerschermen onleesbaar maakt. Vul daarom daglicht aan met de juiste kunstverlichting. Rekening houden met individuele wensen voor een bureaulamp hoeft trouwens geen stukken van mensen te kosten.

Zorg voor verse lucht

Zorg voor vensters die open kunnen en/of zorg voor de nodige luchtverversingssystemen als dat geen optie is. Schakel een specialist in voor advies. Los van de luchtsamenstelling is geur ook een belangrijk gegeven, waar velen gevoelig aan zijn. Dit is vaak makkelijk op te lossen. Maak bijvoorbeeld afspraken over waar in je bedrijf gegeten of gesnackt wordt, en waar afval bewaard wordt.

Opgeruimd en met een groene toets?

Neen, je bedrijfsruimte hoeft er niet uit te zien als een hippe meubelwinkel. Maar probeer toch oog te hebben voor de orde en aankleding van je bedrijf, ook op die plekken waar enkel medewerkers komen:

  • Zorg ervoor dat het (kantoor)materiaal proper, functioneel en ergonomisch is. Hou rekening met medewerkers die rug- of andere klachten hebben.
  • Fris de muren en vloeren op, en hou illustraties of andere decoratie neutraal.
  • Zorg voor goed werkend en proper sanitair, met ruimte om handen te wassen, en voldoende toiletpapier en zeep!
  • Geef mensen waar mogelijk hun persoonlijke werkplek. Kan dat niet, maak dan duidelijke afspraken over hoe je de plek achterlaat voor de volgende collega of hoe je omgaat met gedeelde werkplekken.
  • Een plant kan wonderen doen. Planten brengen sfeer, dempen geluid en zijn rustgevend. Wel handig als je dan een medewerker met groene vingers hebt natuurlijk, om die planten wat aandacht te geven. Dit kan je ook uitbesteden, maar daar staat een kost tegenover.

Ruimte voor ontspanning

Misschien heb je geen budget voor aparte ruimtes voor pauzes. Probeer toch creatief om te gaan met de beschikbare bedrijfsoppervlakte:

  • Een plek voor koffie- en lunchpauzes: niet noodzakelijk, maar wel heel fijn. Heb je een aparte plek, maak ze dan zo gezellig mogelijk. Maak afspraken over de afwas en het schoon houden ervan. 
  • Ruimte voor een pingpongtafel of vogelpikbord? Heb je in je bedrijfspand plek voor actievere ontspanning? Bespreek dan met je medewerkers wat zij leuk vinden. Kijk eens op tweedehandssites of sociale media, daar worden regelmatig pingpongtafels aangeboden. Opgelet! Zet die pingpongtafel niet vlak naast een werkplek, of maak duidelijke afspraken over wanneer het pingpongpauze is.
  • Een bedrijfsterras of -tuin? Heb je een terrasje of een tuintje dat niet gebruikt wordt? Ook dat kan je met kleine ingrepen inrichten als plek om te pauzeren of te lunchen.

Niet iedereen houdt van dieren

De kantoorhond, was het een hype of is het een blijver? Tenzij je bedrijf een dierenwinkel of kennel is, raden we aan om met je medewerkers te overleggen of dit de werkplek aangenamer maakt. Terwijl het voor de een heilzaam is, bezorgt een viervoeter op de werkvloer een ander misschien wel nachtmerries. Overleggen helpt!

Je bent Google niet

Tot slot … denk niet dat je werkplek het walhalla van ontspanning moet zijn waarvan iedereen denkt dat er alleen maar fitnesszalen en sushibars zijn en exotische koffiemengsels staan te pruttelen. De belangrijkste vuistregel bij het aangenamer maken van de werkplek is wellicht dat je in gesprek gaat met je medewerkers. Vraag wat ze belangrijk vinden, wat hen ergert en wat breekpunten zijn, en … of ze zelf goede ideeën hebben! Uiteraard kan je niet aan ieders ultieme wensen voldoen, maar sommige zaken zijn verbazend snel oplosbaar als je elkaars gevoeligheden kent.

Publicatiedatum:
05 / 05 / 2022